Wezwanie przedsądowe dotyczące naprawy sieci kanałów na terenie gminy Babimost dla stateczku turystyki wodnej

Do Radnych Gminy Babimost
Wezwanie przedsądowe dotyczące naprawy sieci kanałów na terenie gminy Babimost dla stateczku lub nawet statku turystyki wodnej

Szanowni Państwo,

W imieniu agencji prasowej na podstawie art. 3 par. 2 pkt 8) p.p.s.a wnoszę do Rady Miasta skargę na odmowę organu urzędu w przedmiocie nieudostępnienia w wymaganym terminie informacji publicznej.

Zarzucam naruszenie przepisów art. 61 ust 1 i 2 Konstytucji RP i art.1. ust. 1 w związku z art 10 ust. 1. i art. 13 ust. 1 ustawy z dn. 6.9.2001 o dostępie do informacji publicznej. List na który nie odpowiedziano, dołączam. Przypomnę też przepisy prawa cywilnego które stanowią o prawie przejścia/ przejazdu na sieci gminnych kanałów.

Poszerzenie propozycji
Proponuję jednocześnie wykorzystanie unikalnego atutu gminy jakim jest sieć jezior i kanałów. Daje to mozliwośc by w weekendy stale kursował prom pasażerski. W związku z faktem iż są to co najmniej 3 dni w tygodniu, proponuję wykorzystanie tych usług jako stałej linii komunikacji zbiorowej gminy, dociągnięcie tej linii komunikacyjnej do dworca kolei, (przedkładam 3 propozycje w załącznikach), a następnie budowę gminnego centrum przesiadkowego "Babimost Port". 

Miejsca kolizyjne
Gminne mosty podniesionoby podnosząc ich przyczółki dla statku 4,4 metra prześwitu lub dodano mechanizm zwodzący jako atrakcję dla turystyki. 
Skrzyżowanie kanału Gniła Obra i drogi nr 304 przebudowanoby na koszt zarządcy tej drogi (GDDKiA? ZDW?) - Gmina w tym celu powinna wystąpić do zarządcy drogi nr 304. Gmina powinna powołać się w liście na przepisy kodeksu cywilnego, ustalić termin wykonania tych prac, tj. pogłębienia prześwitu mostu  na kanale. Proszę o odpowiedź w tej sprawie.

Centrum przesiadkowe promy/ kolej
Gmina powinna niezwłocznie porozumieć się z PKP PLK. zarządcą linii w ciągu linii kolejowej Guben- Gubin- Zbąszynek, celem wypracowania wspólnej koncepcji:
- zmiany nazwy dworca kolei na "Babimost Port"
- powiązania z peronem kolei kanału portowego w Babimoście- proponowanego. Obecnie można dokonać poszerzenia zakresu koniecznych prac celem: 
- wybudowania w pobliżu dworca PKP basenu portowego dla cumowania promów pasażerskich weekendowych kursujących w stałych rozkładowych relacjach do:
- Wojnowa
- Starego Kramska
- Kolesina
- Nowego Kramska
- Portu Lotniczego (można nawet lekko przedłużyć trasę promu dodając jakiś krótki kanał w tamtym kierunku)
- Smolna Wielkiego, Chwalimia, Kargowej do jazu kanałem Gniła Obra po poprawie jego drożności etc.

Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Babimostu w weekendy, a więc trzy dni w tygodniu a w sezonie codziennie, co najmniej takiej komunikacji promowej całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie. Jest to finansowane z szeregu źródeł. 

W przypadku Babimostu usługi współfinansowałyby okoliczne samorządy jak i UMWL. Proponuję by promy potraktowano jako przewozy kolejowe i finansowałby je głównie UMWL, poza możliwym wodnym tramwajem miejskim w Babimoście, gdzie gmina dołożyłaby więcej kosztów.

Proponuję aby gmina wystąpiła o środki na budowę gminnego centrum przesiadkowego Babimost Port. Obejmowałoby głównie budowę kanału portowego od rzeki skanalizowanej Kanał Gniła Obra przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku. Dodatkowo wykorzystanoby istniejące torowisko kolei do portu,  zelektryfikowane. 

Gminne centrum przesiadkowe przy przystanku kolei, przy porcie, nowozbudowanym, posiadałoby: 
  • dwa perony, nawet dla poc. pospiesznych, jeśli taką fantazję będzie miał projektant,
  • peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Babimost to małe miasteczko, a sam dworzec obsługuje tylko okolicę dworca
  • liczne lub bardzo liczne nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu dla promów mających kursować co najmniej w weekendy, a więc 3 dni w tygodniu zapewniających niemalże jedyny transport zbiorowy w gminie. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów pociągów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu niemal całorocznie mieliby się przesiadać na promy ze stacji Babimost Port PKP w kierunku Wojnowa, Starego i Nowego Kramska, Portu Lotniczego i innych możliwych przystani. 
Przypomnę list na który gmina nie odpowiedziała:

List z 26 sierpnia 2020
Do Radnych i władz UG Babimost, UM Sulechów


dotyczy:
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Babimost i gm. Sulechów


Dzień dobry,

Po wizycie na Mazurach w ten weekend podnoszę temat korzyści wypływających dla rozwoju turystyki poprzez wzajemne połączenie siecią kanałów żeglugowych dla jachtów i żaglówek- obecnych akwenów w gminie Babimost oraz gm. Sulechów.

Już obecnie możliwe są rejsy Obrzycą i w tym roku płynąłem już raz czy dwa razy rejsem tą rzeką, ale tylko do śluzy Sadowe która nie działa. 

Jak wynika z mapy, akweny te są obecnie już połączone, ale nie wiadomo, czy droga wodna jest należycie oznakowana, należycie utrzymana, pogłębiona i czy jest przejezdna dla jachtów. Wiele jezior nie jest połączonych mimo że wymaga to kanałów które już istnieją, ale zapuszczono je. Wystarczy je naprawić aby znacznie rozbudować potencjał dla turystyki wodnej w regionie gminy Babimost i Sulechów.

Statki już obecnie kursują rzeką czy kanałem Obrzycą do śluzy Sadowo ale jako że śluza ta jest niespławna, nie kursują one dalej. Konieczne jest podniesienie prześwitu mostu w m. Sadowo dla jachtów lub nawet statków wycieczkowych które zwykle są o wysokości 4,4 metra ale dane te podaję z pamięci. 

Wpłynęliśmy na kanał Obrzycę statkiem "Laguna" lub 'Zefir" na jednym z rejsów. Ten statek jednorazowo zabiera bodaj kilkadziesiąt osób. Rzeka Obrzyca jest bardziej malownicza od rzeki Odry. Podkreślę że żegluga w regionie jest mocno rozwinięta w Cigacicach, a naprawa pobliskiej śluzy uwolni nowe pole do podróży statkami. 

Czy możliwe jest połączenie z Odrą poprzez kanały Jez. Wojnowskiego to znaczy poprzez rozbudowę obecnych zapuszczonych połączeń wodnych kanałami Gniła Obra, Obrzyca i zastąpienia ich odremontowanym kanałem dla jachtów i żaglówek dla skomunikowania drogą wodną jeziora Wojnowskiego?
  • Proponowane działania do rozważenia:
 - zgłoszenie wniosku o rozbudowę sieci dróg wodnych gminy i regionu do PGW Wody Polskie. 
- pogłębienie, poszerzenie istniejących połączeń kanałami Gniła Obra, Obrzycą do głębokości tranzytowej początkowo 90 cm, docelowo 1- 1,2 metra głębokości, 
- ewentualnie, jeśli potrzebne, podniesienie wysokości mostu (przebudowa przyczółków mostu) drogi wojewódzkiej nr 32  w Wojnowie oraz innych mostów w Podlegórzu, Smolnie, Radowicach stanowiących przeszkodę dla jachtów.
- oznakowanie dróg wodnych, prześwitów mostów, przeszkód nawigacyjnych, przystani, slipów etc.
- przebudowa zikwidowanej lub niespławnej śluzy "śluza Sadowa" kanału i podniesienie prześwitu mostu w Górzykowie/ Sadowie
-rozważenie wyprostowania koryta kanału między Radowicami a Podlegórzem dla turystyki wodnej statkami wycieczkowymi (złagodzenie łuków zakrętów). 
-przebudowa mostu w Wojnowie między częściami jez. Wojnowskiego dla żeglugi (ew. podniesienie mostu)
-- 
Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. Akweny w większości już obecnie są połączone, w propozycji idzie mi o takie rozbudowanie ich połączeń, by wytworzyć potencjał dla turystyki wodnej w rodzaju tego spotykanego na Mazurach. Nie będzie to możliwe bez połączenia jezior siecią niewielkich, płytkich i wąskich kanałów. Nie chodzi mi o wielkie inwestycje, ale takie które umożliwią przepłynięcie jachtem po kanale  z akwenu na akwen bez slipowania łodzi, kosztownego zabierania jachtu transportem drogowym.
Pozdrawiam
Adam Fularz

Komentarze