Redakcja pyta Sąd Rodzinny w Świebodzinie o odebranie dzieci innowiercom nie wierzącym w scjentyzm

 O ideologii scjentyzmu w medycynie: Ślepy Kult Współczesnej Medycyny (Dr Donald D. Mayfield)

Pytania o zgodność zabrania dzieci innowiercom celem wychowania ich w dominującej wierze - z polskim systemem prawnym

do

Prezes

Sędzia Sądu Rejonowego w Świebodzinie Marta Nikiel-Rzadkowska.

III Wydział Rodzinny i Nieletnich


III Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul. Park Chopina 3, 66-200 Świebodzin

Szanowni Państwo, Weganie dysponują w Polsce nie tylko osobnymi półkami w marketach, hipermartketach czy sklepach narożnych typu Biedronka, ale także:  osobnym systemem nauczania (wolne szkoły, leśne przedszkola, prywatne licea w Zielonej Górze co najmniej 2-3 takie placówki), osobnym systemem medycznym (naturopaci, naturoterapeuci, lekarze chińskiej medycyny, szpitale prywatne). Zwykle osoby z tych grup społecznych takie kształcą swoje dzieci osobno poza systemem i leczą całkowicie poza systemem rządowym.

W Zielonej Górze doszło do przypadku w którym weganka mylnie przekazała swoje wygłodzone i nieprzytomne dziecko (źle odżywiane) do szpitala nieformalnego Kościoła Scjentystów na ulicy Zyty 26, zamiast na przykład do szpitala prywatnego (dwa prywatne szpitale- jeden na ul. Towarowej 20 ... ) Dziecko trafiło do sekty, na wniosek członków tej sekty dziecko oddzielono od matki mającej laktację i karmiącej to dziecko piersią. Owa matka o innym wyznaniu (silnie nie wierząca w scjentyzm) została potraktowana bardzo wrogo, co jest typowe dla nieformalnego kościoła scjentystycznego działającego pod adresem ul. Zyty 26. Rzecznik prasowa szpitala tej sekty na ul. Zyty 26 dziś o godz. 10.53 podczas 72- sekundowej rozmowy odmówiła jakiejkolwiek dalszej rozmowy w tej sprawie, powiedziała też że "szpital ów nie uważa że jest sektą scjentystów". W mojej opinii jest to niezgodne z prawdą, samemu naocznie przekonałem się o skali pogardy jaką kapłani tego kultu pracujący na ul. Zyty 26 żywią wobec innowierców. Rzecznik szpitala odmówił komentarza w sprawie oddzielenia matki karmiącej piersią od 3-letneigo dziecka. Weganie potrafią karmić dzieci piersią do 5 roku życia, w Eur. Zachodniej czy nawet 60 km dalej, w RFN, nie jest to niczym rzadkim.

W polskim systemie prawnym ochrona praw dziecka oraz prawa do wolności sumienia i wyznania są gwarantowane zarówno przez Konstytucję RP, jak i przepisy ustawowe. Zabranie dzieci rodzicom należącym do mniejszości religijnej w celu wychowania ich w wierze dominującej narusza szereg przepisów prawa krajowego oraz międzynarodowego.


1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

  1. Art. 48 ust. 1 – Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.

    • Przepis ten chroni prawo rodziców do wychowania dzieci w wybranej wierze, pod warunkiem, że ich działania nie zagrażają zdrowiu, moralności lub prawom dziecka.
  2. Art. 53 ust. 3 i 6 – Każdemu zapewnia się wolność wyznania, a rodzice mają prawo zapewnić dzieciom wychowanie i nauczanie moralne zgodne z ich przekonaniami.

    • Zabranie dzieci rodzicom z powodu ich wyznania narusza prawo rodziców do wolności religijnej oraz do wychowania dzieci w zgodzie z własnymi wartościami.
  3. Art. 32 ust. 1 i 2 – Zasada równości wobec prawa i zakaz dyskryminacji.

    • Decyzja o odebraniu dzieci wyłącznie z powodu przynależności religijnej rodziców może być uznana za dyskryminację.

2. Kodeks rodzinny i opiekuńczy

  1. Art. 95 § 1 – Władza rodzicielska obejmuje obowiązek i prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z ich przekonaniami.

    • Odebranie dzieci ze względu na wyznanie rodziców narusza ten przepis.
  2. Art. 109 § 1 – Sąd opiekuńczy może ograniczyć władzę rodzicielską jedynie w przypadku zagrożenia dobra dziecka.

    • Wykazanie zagrożenia dobra dziecka powinno być oparte na obiektywnych dowodach, a wyznanie samo w sobie nie może być podstawą takiego zagrożenia.

3. Prawo międzynarodowe

  1. Konwencja o prawach dziecka (art. 14) – Dziecko ma prawo do wolności myśli, sumienia i religii, a rodzice mają prawo do kierowania dzieckiem w wykonywaniu tych praw.

    • Naruszenie tej zasady może być podstawą do stwierdzenia, że decyzja sądu nie jest zgodna z międzynarodowymi standardami ochrony praw dziecka.
  2. Europejska Konwencja Praw Człowieka (art. 9 i 14) – Prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania oraz zakaz dyskryminacji.

    • Odebranie dzieci z powodu wyznania rodziców narusza te postanowienia.

4. Możliwe naruszenia przepisów

  • Dyskryminacja na tle religijnym (art. 32 Konstytucji, art. 14 EKPC).
  • Naruszenie wolności sumienia i wyznania rodziców i dzieci (art. 53 Konstytucji, art. 9 EKPC).
  • Przekroczenie granic ingerencji władzy publicznej w życie rodzinne (art. 8 EKPC).
  • Brak dowodów na zagrożenie dobra dziecka jako przesłanki odebrania dzieci (art. 109 KRO).

Pytania do Wydziału Rodzinnego Sądu

  1. Na jakiej podstawie prawnej sąd uznał, że przynależność religijna (wrogość wobec scjentyzmu) rodziców stanowi zagrożenie dla dobra dzieci?
  2. Czy przeprowadzono badanie opinii biegłych (psychologów, pedagogów) wskazujące na szkodliwość wychowania dzieci przez rodziców w ich wierze?
  3. Jakie konkretnie dowody przemawiały za koniecznością odebrania dzieci?
  4. Czy sąd wziął pod uwagę prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi (art. 48 i 53 Konstytucji)?
  5. Czy decyzja sądu była konsultowana z dziećmi, jeśli były one w wieku umożliwiającym wyrażenie opinii, zgodnie z art. 12 Konwencji o prawach dziecka? 
  6. Czy sąd rozważył alternatywne środki ograniczenia władzy rodzicielskiej, zamiast odbierania dzieci rodzicom?
  7. Czy wyznanie rodziców było jedyną przesłanką decyzji? Jeśli tak, jakie przepisy prawa krajowego lub międzynarodowego to uzasadniają?

Podsumowanie

Zabranie dzieci rodzicom wyłącznie z powodu ich przynależności religijnej (anty- scjentyzm, wrogość wobec scjentyzmu jako wyznania) narusza fundamentalne prawa gwarantowane przez Konstytucję RP oraz akty prawa międzynarodowego. Decyzja sądu powinna być oparta na obiektywnych dowodach i poprzedzona analizą wpływu na dobro dziecka, przy pełnym poszanowaniu praw rodziców. Wskazane jest wyjaśnienie motywów działania sądu i weryfikacja, czy postanowienie jest zgodne z zasadami prawa i prawami człowieka.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz

Sulechowska.pl wydanie Cigacice, Górzykowo, Krępa, Zawada, Chynów, Jany.

Dolina Zielona 24a Zielona Gora

Sulechowska.pl

na podstawie: Ślepy Kult Współczesnej Medycyny (Dr Donald D. Mayfield)

Komentarze