Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Babimost i Sulechów
Do Zarządu WL, do Radnych Sejmiku
Do Radnych i władz UG Babimost, UM Sulechów
dotyczy:
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Babimost i gm. Sulechów
Dzień dobry,
Po wizycie na Mazurach w ten weekend podnoszę temat korzyści wypływających dla rozwoju turystyki poprzez wzajemne połączenie siecią kanałów żeglugowych dla jachtów i żaglówek- obecnych akwenów w gminie Babimost oraz gm. Sulechów.
Już obecnie możliwe są rejsy Obrzycą i w tym roku płynąłem już raz czy dwa razy rejsem tą rzeką, ale tylko do śluzy Sadowe która nie działa.
Jak wynika z mapy, akweny te są obecnie już połączone, ale nie wiadomo, czy droga wodna jest należycie oznakowana, należycie utrzymana, pogłębiona i czy jest przejezdna dla jachtów. Wiele jezior nie jest połączonych mimo że wymaga to kanałów które już istnieją, ale zapuszczono je. Wystarczy je naprawić aby znacznie rozbudować potencjał dla turystyki wodnej w regionie gminy Babimost i Sulechów.
Statki już obecnie kursują rzeką czy kanałem Obrzycą do śluzy Sadowo ale jako że śluza ta jest niespławna, nie kursują one dalej. Konieczne jest podniesienie prześwitu mostu w m. Sadowo dla jachtów lub nawet statków wycieczkowych które zwykle są o wysokości 4,4 metra ale dane te podaję z pamięci.
Wpłynęliśmy na kanał Obrzycę statkiem "Laguna" lub 'Zefir" na jednym z rejsów. Ten statek jednorazowo zabiera bodaj kilkadziesiąt osób. Rzeka Obrzyca jest bardziej malownicza od rzeki Odry. Podkreślę że żegluga w regionie jest mocno rozwinięta w Cigacicach, a naprawa pobliskiej śluzy uwolni nowe pole do podróży statkami.
Czy możliwe jest połączenie z Odrą poprzez kanały Jez. Wojnowskiego to znaczy poprzez rozbudowę obecnych zapuszczonych połączeń wodnych kanałami Gniła Obra, Obrzyca i zastąpienia ich odremontowanym kanałem dla jachtów i żaglówek dla skomunikowania drogą wodną jeziora Wojnowskiego?
- Proponowane działania do rozważenia:
- zgłoszenie wniosku o rozbudowę sieci dróg wodnych gminy i regionu do PGW Wody Polskie.
- pogłębienie, poszerzenie istniejących połączeń kanałami Gniła Obra, Obrzycą do głębokości tranzytowej początkowo 90 cm, docelowo 1- 1,2 metra głębokości,
- ewentualnie, jeśli potrzebne, podniesienie wysokości mostu (przebudowa przyczółków mostu) drogi wojewódzkiej nr 32 w Wojnowie oraz innych mostów w Podlegórzu, Smolnie, Radowicach stanowiących przeszkodę dla jachtów.
- oznakowanie dróg wodnych, prześwitów mostów, przeszkód nawigacyjnych, przystani, slipów etc.
- przebudowa zikwidowanej lub niespławnej śluzy "śluza Sadowa" kanału i podniesienie prześwitu mostu w Górzykowie/ Sadowie
-rozważenie wyprostowania koryta kanału między Radowicami a Podlegórzem dla turystyki wodnej statkami wycieczkowymi (złagodzenie łuków zakrętów).
-przebudowa mostu w Wojnowie między częściami jez. Wojnowskiego dla żeglugi (ew. podniesienie mostu)
--
Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. Akweny w większości już obecnie są połączone, w propozycji idzie mi o takie rozbudowanie ich połączeń, by wytworzyć potencjał dla turystyki wodnej w rodzaju tego spotykanego na Mazurach. Nie będzie to możliwe bez połączenia jezior siecią niewielkich, płytkich i wąskich kanałów. Nie chodzi mi o wielkie inwestycje, ale takie które umożliwią przepłynięcie jachtem po kanale z akwenu na akwen bez slipowania łodzi, kosztownego zabierania jachtu transportem drogowym.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Adam Fularz
Komentarze
Prześlij komentarz