Pytanie - dlaczego zamarła żegluga rzeczna i jezierna?

do UMWL
Szanowni Państwo, Żegluga pasażerska na rzekach i jeziorach województwa- zamarła. Kiedyś w Sławie zdjęcia ukazywały statki pasażerskie na nabrzeżu- dziś ich nie ma, nic nie kursuje na szeregu jezior. Na szeregu jezior tego regionu archiwalne zdjęcia ukazywały przystanie i żeglugę- czy UMWL planuje ożywić tą branżę? jeszcze w zeszłym roku oferowano rozkładowe planowe rejsy w województwie, dziś na przystaniach brak jest rozkładów rejsów na sezon 2022. Czy UMWL planuje reaktywację branży żeglugowej po pandemii?
Pozdrawiam
Adam

---------- Forwarded message ---------
Od: Michał Iwanowski
Date: śr., 28 cze 2017 o 08:53
Subject: Fwd: Pytanie żegluga
To: Adam Fularz <adam.fularz na s. wieczorna.pl>



Szanowny Panie Adamie, tytułem uzupełnienia Pana pytania o żeglugę turystyczną, pracownicy wydziału turystyki przygotowali dla Pana kompendium informacji na ten temat. Przesyłam poniżej z nadzieją, że się Panu przyda i że wykorzysta Pan to z korzyścią dla Czytelników Merkuriusza. Mam też prośbę o link do informacji na Pana stronie na ten temat.

W odpowiedzi na Pana maila z dnia 27 czerwca 2017 roku w sprawie działań Województwa Lubuskiego w zakresie rozwoju żeglugi turystycznej informuje ze w bieżącym roku oddano do użytku w naszym województwie kolejnych dziesięć przystani na rzece Odrze. Nowo powstałe obiekty powstały w Siedlisku, Starej Wsi, Bobrownikach, Krępie, Pomorsku, Nietkowie, Gostchorzu Uradzie, Górzycy oraz w Kostrzyniu nad Odrą. Starsze przystanie, wybudowane we wcześniejszym okresie w Bytomiu Odrzańskim, Nowej Soli, Cigacicach, Krośnie Odrzańskim oraz w Słubicach, stworzyły dzięki projektom unijnym, działaniom władz samorządowych, oraz aktywności społecznej  mini centra rozwoju turystyki wodnej. Założone stowarzyszenie Odra dla Turystów, obsługujące dwa statki pasażersko-turystyczne Laguna i Zefir w okresie letnim zajmują się przewożeniem pasażerów rejsami turystycznymi po rzece Odrze.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego  od dziesięciu lat jest członkiem porozumienia pomiędzy pięcioma województwami : Pomorskim, Wielkopolskim, Warmińsko- Mazurskim i Kujawsko Pomorskim w sprawie „ Rewitalizacji i promocji śródlądowej drogi wodnej relacji zachód- wschód obejmującej drogi wodne: Odra, Warta, Noteć, Kanał Bydgoski, Wisła, Nogat, Szkarpawa oraz Zalew Wiślany,  ( planowana  międzynarodowa droga wodna E-70 na terenie Polski – odcinek jej położony jest na terenie województwa lubuskiego.) Działania związane w uczestnictwie w porozumieniu obejmują planowanie działań rewitalizacyjnych i promujących w/w przedsięwzięcia w aspekcie transportowym
i turystycznym.

Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 zakłada podjęcie działań w zakresie Rozwoju transportu wodnego  poprzez wspieranie modernizacji Odrzańskiej Drogi wodnej E-30, oraz wspomnianej wcześniej Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 (rzeki Warta i Noteć), stworzenie warunków do pełnienia przez rzeki województwa lubuskiego funkcji w transporcie towarowym
i osobowym (turystycznym) i włączenia ich do europejskiego systemu dróg wodnych, śródlądowych, wspieranie działań gmin położonych nad rzekami w zakresie budowy infrastruktury nadrzecznej, portów i przystani wodnych.

W założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016 – 2020
z perspektywą do roku 2030 zawartych w Uchwale nr 79 Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2016 roku przyjęto w priorytetach w przypadku Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30)  osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych poprzez likwidację aktualnych wąskich gardeł, przystosowanie Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy Va, budowy na terytorium Polski odcinka połączenia Dunaj – Odra – Łaba.

Inwestycje w zakresie infrastruktury wód śródlądowych znajdują się w kompetencjach Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej zlokalizowanych według obszarów działania, tj. we Wrocławiu, Szczecinie lub Poznaniu. Możliwość aktywizacji działalności żeglugi śródlądowej również w zakresie turystyki w Polsce uzależniona jest od poprawy parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych.

Poniżej 3 strategiczne dokumenty dot. rozwoju śródlądowych dróg wodnych:

 

  1. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej prowadzi prace, których celem jest zahamowanie regresu w zakresie przewozu towarów i osób transportem wodnym śródlądowym. Działania strategiczne, jakie należałoby podjąć w zakresie rewitalizacji i modernizacji śródlądowych dróg wodnych w Polsce zostały określone w Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 z perspektywą do 2030 r. oraz w Dokumencie Implementacyjnym do SRT.
    Na podstawie zapisów zawartych w strategii trwają prace nad programem wieloletnim, zmierzającym do przywrócenia parametrów eksploatacyjnych na śródlądowych drogach wodnych pełniących funkcję transportową.

 

  1. Rząd uchwałą z dnia 14 czerwca 2016 r przyjął  dokument „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030", przedłożoną przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Zakłada on rewitalizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, przywrócenie żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenie Odry, Noteci, Wisły i Bugu. Program obejmuje również budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę.

 

  1. 23 stycznia 2017 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał ustawę o ratyfikacji Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN), sporządzonego w Genewie dnia 19 stycznia 1996 r. Ustawa została opublikowana 31 stycznia 2017 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i weszła w życie 15 lutego br. Dokonanie aktu ratyfikacji przez Prezydenta RP miało miejsce 6 marca 2017 r. Aktualnie wymienione w AGN drogi wodne na terenie Polski nie spełniają minimalnych warunków żeglowności określonych w Porozumieniu. W związku z powyższym Polska jako członek Porozumienia AGN zobowiązuje się do spełnienia, na objętych AGN drogach wodnych, warunków nawigacyjnych spełniających kryteria właściwe dla śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, tzw. klasy „E" odpowiadającej co najmniej IV klasie żeglowności.

Priorytetem jest połączenie, we współpracy z południowymi sąsiadami, Odry, Łaby i Dunaju.

Przedstawiając zagadnienie żeglugi śródlądowej w Województwie Lubuskim nie sposób pominąć roli jezior, jako waloru turystyki wodnej.

Kraina 500 jezior – kampania promocyjna województwa lubuskiego

W 2017 r. województwo lubuskie promuje aktywności nad jeziorami i rzekami: wędkarstwo, żeglarstwo, kajakarstwo czy wakeboarding.

Cała kampania promująca lubuskie jeziora jest skierowana do wszystkich osób, które są miłośnikami spędzania czasu nad wodą. To oferta dla zapalonych kajakarzy, żeglarzy, a także windsurferów czy zwolenników sportów bardziej ekstremalnych, jak wakeboarding. Jednak ze względu na bogactwo ryb i ilość akwenów w kampanii mocno akcentujemy także ofertę dla wędkarzy.

Kampania promująca jeziora była głównym przekazem naszych stoisk targowych na targach turystycznych w Poznaniu i Wrocławiu. Na targach w Poznaniu dostaliśmy medal za stoisko najbardziej sprzyjające strategii marketingowej. Na targi zaprosiliśmy także jako współwystawców gminy, które prezentowały swoje wodne walory: Strzelce Kraj., Łagów i Międzyrzecz oraz Stowarzyszenie P.A.R.K., które w Nowej Soli prowadzi wakepark. Mamy też publikacje, które promują lubuskie jeziora - foldery i mapy. Lubuskie jeziora promujemy także w mediach społecznościowych: facebook, Instagram oraz na stronie www.atrakcjelubuskie.pl. W czerwcu, wraz z „Gazetą Wyborczą" na terenie czterech województw - lubuskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego i śląskiego - ukazała się wkładka „Lubuskie na ryby", w której zostały opisane także inne aktywności nad lubuskimi wodami: jeziorami i rzekami.

Z kolei już pod koniec 2016 zorganizowaliśmy wraz z Zielonogórskim Towarzystwem Fotograficznym plener zdjęciowy i wystawę o lubuskich jeziorach.

Kampania jest przewidziana na lata 2017-2018. Promujemy ją w całym kraju, m.in. poprzez publikację reklam w dziennikarz regionalnych, ale największy akcent kładziemy na promocję w województwach: dolnośląskim, śląskim i wielkopolskim, skąd do lubuskiego przyjeżdża najwięcej turystów. Materiał promocyjny nt. lubuskich jezior przygotowaliśmy także na rynek rosyjski: targi w Moskwie i Kaliningradzie. Lubuskie jeziora promowaliśmy też w Niemczech, na targach ITB Berlin, ponieważ z kierunku zachodniego napływa do lubuskiego najwięcej turystów zagranicznych.


Pozdrawiam,

 

Michał Iwanowski

Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego

 

(..)
tel. 68 456 54 93

 

 

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
www.lubuskie.pl

 

 


P Pomyśl o środowisku zanim wydrukujesz tego e-maila

    Please consider the environment before printing this e-mail



Od: "Iwanowski Michał"
Do: "Adam Fularz"
DW: "Małgorzata Łukiewska" 
Wysłane: wtorek, 27 czerwiec 2017 8:25:23
Temat: Re: Pytanie żegluga

Witam Panie Adamie,
tak, oczywiście. W ostatnich latach, dzięki funduszom europejskim, na terenie Lubuskiego powstało wiele przystani rzecznych z myślą o turystach. W ramach projektu „Lubuskie aktywne i turystyczne" powstają przystanie na Odrze w  Kostrzynie nad Odrą, Górzycy, Uradzie (gm. Cybinka), Gostchorzu (gm. Krosno Odrz.), Nietkowie (gm. Czerwieńsk), Pomorsku (gm. Sulechów), Krępie (gm. Zielona Góra), Bobrownikach (gm. Otyń), Starej Wsi (gm. Nowa Sól) i Siedlisku. Między przystaniami kursują statki wycieczkowe. Więcej informacji: http://lubuskie.pl/news/21050/27/Odrzanski-splyw-Laguna-Wideo/
Polecam też Panu stronę internetową, na której znajdują się wszystkie użyteczne informacje dla turystów, chcących skorzystać z tej formy aktywności: odradlaturystow.pl lub odra2014.pl.

Pozdrawiam,

 

Michał Iwanowski

Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego

 

(...)
tel. 68 456 54 93

 

 

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
www.lubuskie.pl

 

 


P Pomyśl o środowisku zanim wydrukujesz tego e-maila

    Please consider the environment before printing this e-mail



Od: "Adam Fularz" 
Do: "Iwanowski Michał"
Wysłane: poniedziałek, 26 czerwiec 2017 15:10:08
Temat: Re: Pytanie żegluga

Pytanie dotyczy zeglugi turystycznej a ta obecnie jest możliwa na Odrze. Temat obejmuje nie tylko Odrę ale także Nyse Luzycka, Warte, Notec i liczne jeziora. Czy władze regionu mają jakieś strategie czy dokumenty na temat tej gałęzi gospodarki?
Pozdrawiam

W dniu poniedziałek, 26 czerwca 2017 Michał Iwanowski napisał(a):
> Szanowny Panie Adamie,
> Tak, władze regionu są zainteresowane rozwojem żeglugi śródlądowej. Tak jak Pana informowałem kilka dni temu, w Strategii Rozwoju Polski Zachodniej, jak też w Kontrakcie Terytorialnym dla woj. lubuskiego znajduje się duży projekt Odrzańskiej Drogi Wodnej, przewidujący doprowadzenie rzeki Odry do III i IV klasy żeglowności.
>
> Pozdrawiam,
>
>  
>
> Michał Iwanowski
>
> Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego
>
>  
>
(...)
> tel. 68 456 54 93
>
>  
>
>  
>
> Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
> www.lubuskie.pl
>
>  
>
> </mail/u/1/s/?view=att&th=15ce480389f0c17d&attid=0.1.1&disp=emb&zw&atsh=1> 
>
> P Pomyśl o środowisku zanim wydrukujesz tego e-maila
>
>     Please consider the environment before printing this e-mail
>
> ________________________________
> Od: "Adam Fularz" 
> Do: "Iwanowski Michał" 
> Wysłane: poniedziałek, 26 czerwiec 2017 14:51:10
> Temat: Pytanie żegluga
>
> Czy władze regionu są zainteresowane rozwojem żeglugi turystycznej? Czy opracowano jakieś propozycje lub strategie? W wielu krajach świata turystyczne wykorzystanie rzek i jezior jest bardzo intensywne.
> Pozdrawiam
>
> --
>
> __________________________________________________________________________
>
>  
>
> Merkuriusz  Polski
>
>  
>
> Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
>
>
>
>
(..)

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



Komentarze