Wezwanie do podjęcia natychmiastowych działań celem wdrożenia Planu Ratunkowego dla lotniska.
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym
Dz.U.2020.0.1944 t.j. - Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
Rozdział 1. Organizator publicznego transportu zbiorowego
Art. 7. Organizator publicznego transportu zbiorowego
1.
a) na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich,
b) której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami - na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie;
From: Telewizja Opera
Date: Wed, Feb 17, 2021 at 6:13 PM
Subject: Re: Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost
To: Sylwia Panaś <sekretarz na serw. babimost.pl>
W odpowiedzi na Pana maile z dnia 6.11.2020 r. oraz 10.11.2020 r. ponownie informujemy, iż w sprawie Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost należy kontaktować się z zarządcą. Gmina Babimost nie jest zarządcą przedmiotowego portu ani również właścicielem działki, na której znajduje się bocznica, o której Pan pisze. Nawiązując do planów, o których Pan pisze, jest to wyłączna gestia portów lotniczych. Gmina Babimost nie ma żadnych praw, aby ingerować w działalność lotniska zlokalizowanego na terenie tutejszej gminy. To samo tyczy się transportu zbiorowego i kolejowego stanowiącego połączenie z lotniskiem w Babimoście. Gmina nie jest odpowiedzialna za tworzenie połączeń z lotniskiem.
Sugerujemy, aby z wnioskami i postulatami w tych sprawach zgłaszał się Pan do właściwych podmiotów.
Sylwia Panaś
Sekretarz Gminy
Urząd Miejski w Babimoście
ul. Rynek 3
66-110 Babimost
tel.: +48 68 351 38 62
e-mail: sekretarz na s babimost.pl
www.babimost.plKlauzula informacyjna zgodnie z art. 13 i art. 14 RODO znajduje się pod adresem www.babimost.pl/klauzula-informacyjna
2017-10-09 Uchwała sejmiku STANOWISKO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO z dnia 9 października 2017 roku w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk z uwzględnieniem bezpośredniego połączenia z Portem Lotniczym Zielona Góra w Babimoście STANOWISKO 9.10.2017 status prawny: Obowiązujący |
From: Telewizja Opera <telewizjaopera na s gmail.com>
Date: Wed, Feb 17, 2021 at 5:21 PM
Subject: Fwd: Pytanie o naprawę zakrzaczonej linii na lotnisko w Nowym Kramsku na ul. Szkolnej
To: <babimost na s babimost.pl>
Dzien dobry, co się obecnie dzieje z tą linią kolei i z ta działką?
From: Telewizja Opera
Date: Fri, Sep 25, 2020 at 11:39 AM
Subject: Pytanie o naprawę zakrzaczonej linii na lotnisko w Nowym Kramsku na ul. Szkolnej
To: <babimost na s babimost.pl>
Redakcja postuluje wycięcie krzaków na linii kolejowej prowadzącej na lokalne lotnisko w Nowym Kramsku, na ul. Szkolną 23, skąd 2 razy dziennie odlatują samoloty do Warszawy. Lotnisko przez ostatnie 62 lata przyniosło ok. miliard złotych strat. Ma fatalne skomunikowanie, linia kolei zarosła drzewami i się urywa 2 tysiące metrów od terminalu odlotów.
Czy PKP PLK- jeśli samorząd gminy wynająłby linię od prywatnego właściciela- przejęłoby rolę jej zarządcy? Jest to mocno zarośnięty krzakami odcinek torowiska. Dociera 2 km od terminalu pasażerskiego, linię trzebaby nieznacznie przedłużyć. Początkowo proponuję by podróżni chodzili pieszo te 2 km.
Co pisałem wcześniej:
Linia kolejowa do wiejskiego portu lotniczego- widmo w Nowym Kramsku pod Zieloną Górą zarosła już drzewami, a sam port lotniczy pochłonął miliard dotacji przez ostatnie ponad 60 lat. Port lotniczy Szymany koło Szczytna przez 20 lat miał równie znikomy ruch pasażerski, aż do momentu gdy naprawiono linie kolejową do tego portu lotniczego, uruchamiając połączenia pasażerskie. Dopiero dociągnięcie kolei pasażerskiej trwale ożywiło to zapomniane mazurskie lotnisko. Czy wykarczowanie drzew z torowiska jest aż tak trudne? Wg polityków- jest, bowiem linii kolei na lotnisko nie ma na żadnych planach....
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Od: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>
Date: pon., 19 paź 2020 o 12:54
Subject: Wniosek do Radnych gminy Babimost
To: <babimost na s. babimost.pl>
Szanowni Państwo Radni.
Szanowni Państwo,
Kupili Państwo akurat teren na tym obszarze. Badamy możliwości przebudowy układu torowego wokół portu lotniczego i węzła Zbąszynek, aby można było uruchomić pasażerski dworzec węzłowy dla całego regionu przy terminalu dworca lotniczego? Załączam schematy.
Lotnisko już obecnie posiada połączenie z siecią kolejową, ale warto rozważyć przełożenie głównego dworca regionalnego dla całego regionu pod terminal dworca lotniczego. Kupili Państwo działkę z torami kolejowymi- może warto aby wspólnie przekonać miejscowych polityków do takiej inwestycji? Jest ona możliwa, zależy także od Państwa jako posiadacza części działek.
Jestem przekonany że - przy współpracy wszystkich zainteresowanych stron- port pasażerski wraz ze stacją poc. ekspresowych na linii Berlin- Poznań- Warszawa jest możliwy. Wymaga jednak przekonania miejscowych polityków.
Pozdrawiam,
Adam Fularz,
Zielona Góra, Gaz. Zielonogórska
Propozycja uruchomienia regionalnego dworca kolei międzynarodowej Zielona Góra- Port Lotniczy
Rys. Propozycja obecnego wykorzystania linii kolejowych regionu. Układ linii, stan obecny. Wykropokowane linie: niezbędne łącznice mogące umożliwić obsługę portu i utworzenie regionalnej stacji kolejowej Zielona Góra Port Lotniczy obsługiwanej przez poc. międzynarodowe.
Rys. Docelowa obsługa portu lotniczego Zielona Góra pociągami międzynarodowymi wraz z pętlą przy porcie lotniczym. Odbudowa skrótu Babimost- Zbąszyń oraz budowa dwóch łącznic umożliwiających zmianę kierunku poc. międzynarodowych
Czy z zapomnianego lotniska miejskiego Zielonej Góry powstanie Port Lotniczy Berlin/ Poznań?
ndz., 27/04/2014 - 15:40
Czy pomiędzy Berlinem a Poznaniem jest jeszcze potrzeny jakikolwiek dodatkowy polski port lotniczy? Można mieć wrażenie, że jest on niemalże zbyteczny, bowiem większośc lokalnych podróżnych korzysta z sieci portów po niemieckiej stronie granicy. Obecnie powstający główny port Berlina ma obsłużyć 27 mln pasażeró rocznie- zaś port między Zieloną Górą a Berlinem obsłużył po kilka tysięcy pasażeró rocznie, a więc aż kilka tysięcy razy mniej...
Dekada od wejścia tanich linii
Właśnie minęła dekada od szturmu tanich linii lotniczych na polskie niebo. Okazuje się, że niektóre lokalne porty lotnicze okazały się całkowicie odporne na ten szturm. Jedyny port lotniczy między Poznaniem czy Wrocławiem a Berlinem właśnie wkracza w "drugą dekadę bez tanich linii" od momentu ich wejścia na polski rynek lotniczy.
Miejscowe lotnisko ma ewidentnego pecha. Statystyki dowodzą że jest to najgorsze lokalne lotnisko w Polsce, i że jest ono- ogólnie to ujmując, zbyteczne. Nad samą granicą Niemiec, pomiędzy Poznaniem a aglomeracją Berlina ostało się ostatnie w pełni państwowe lotnisko regionalne kraju. Inne porty lotnicze mają zróżnicowany akcjonariat, zaś tutaj powstała spółka samorządowa, ale lotnisko nadal ma państwowego właściciela. Jest nim przedsiebiorswto państwowe PPL, które zostało powołane do życia na mocy ustawy z dnia 23 października 1987. Jest spadkobiercą i kontynuatorem działalności istniejącego od 1959 Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.
PPL zarządza dwoma portami lotniczymi: w Warszawie i Zielonej Górze. W pozostałych portach lotniczych w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Szymanach i Wrocławiu, przekształconych w spółki prawa handlowego, PPL posiada udziały. PPL nie posiada jedynie udziałów w spółce Lotnisko Łódź im. Władysława Reymonta.
Lotniczy trup gospodarczy przy niemieckiej granicy
Port lotniczy Zielona Góra to dziś najbardziej podupadły ze wszystkich portów lokalnych z ruchem pasażerskim w Polsce. Jest to jednocześnie jedyny port lotniczy w Polsce położony tak blisko Berlina. Jego istnienie jest mocno niepewne, zwłaszcza że wkrótce pod bokiem rusza transkontynentalny port BBI, połączony szybką koleją m.in. z nadgranicznymi miastami: Frankfurtem nad Odrą, Kostrzynem i Gubinem. Do miejscowego portu lotniczego Zielona Góra prowadzi linia kolejowa, 3,5- kilometrowa odnoga linii Poznań -Berlin i Poznań- Zielona Góra, która zarosła dziś rdzą, a dawna stacja przy porcie jest zrujnowana.
Po co tutaj port lotniczy?
Czy ten zapomniany port uda się przebudować w port mogący sobie poradzić na rynku między Poznaniem a Berlinem? Port ten wypada pomiędzy obu miastami, nieco bliżej Poznania niż Berlina. Czy Polska ma szanse jeszcze kiedyś przyciągnąć niemieckich klientów usługami lotnczymi po polskiej stronie granicy? Czy port tanich linii lotniczych po polskiej stronie granicy ma szansę zorientować się także na klienta niemieckiego?
Terminal pasażerski, cc wikimedia
Port lotniczy między Berlinem a Poznaniem
Port lotniczy był wojskowym lotniskiem po II wojnie światowej. Obsługiwane tutaj połączenia pasażerskie łączyły miasto z Warszawą. Od 25 marca 2001 do 1 września 2004 istniało stałe połączenie pasażerskie z Warszawą z międzylądowaniem w Poznaniu. Po 15 miesiącach przerwy wznowiono loty 28 listopada 2005, dwa razy dziennie. Następnie, po ograniczeniach wprowadzonych przez LOT 25 marca 2007, zakontraktowane przez LOT samoloty linii Jet Air typu BAe Jetstream 32 odlatywały rano i przylatywały wieczorem raz dziennie (brak odlotu w niedziele; brak przylotu w soboty), a podróż trwała około 75 minut (brak międzylądowania w Poznaniu). Przez pewien czas, niezależnie od LOT-u, Jet Air obsługiwał te loty jako własne.
W czerwcu 2007 samorządy Zielonej Góry i województwa lubuskiego podpisały wstępną umowę z zarządcą portu, Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze" (PPL) mającą na celu przekształcenie części istniejącej infrastruktury portu w znaczący lotniczy port towarowy (ang.: cargo) dla zachodniej Polski i wschodnich Niemiec. W styczniu 2011 zawieszono wszystkie loty do Warszawy. Lotnisko obsługiwało od tamtej pory jedynie samoloty prywatne i od czasu do czasu transporty żołnierzy. Od czerwca 2011 zostały wznowione bezpośrednie loty do Warszawy. Trasę tą obsługują linie Sprint Air.
10 lat opóźnienia w montażu pomocy nawigacyjnych
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wyposaża Międzynarodowy Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost (EPZG) w ILS zdolny do pracy w II kategorii operacyjnej. W Zielonej Górze właśnie zakończyły się obloty słynnej Papugi. Obloty samolotu pomiarowego Let L-410 UVP-E15 Turbolet, potocznie nazywany Papugą zakończyły proces pomiarowy. Pomiary jakości sygnału, przeprowadzone „z powietrza", potwierdziły prawidłową pracę urządzeń.
Obloty Papugi są jednym z elementów inwestycji prowadzonej przez PAŻP. Ma ona na celu wyposażenie lotniska Babimost w ILS zdolny do pracy w kategorii II. Jak przekazuje Paweł Paluch, nowy Rzecznik Prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej - Do podniesienia kategorii systemu potrzebne są również i inne inwestycje (np w świetlne pomoce nawigacyjne drogi startowej i dróg kołowania), które nie leżą w obszarze działań PAŻP. Co istotne, wdrożenie operacyjne ILS nastąpi przed jesiennym sezonem mgielnym. Z pewnością przyczyni się to do zwiększenia skuteczności pracy lotniska. Inwestycja sprawi, że Port Lotniczy Zielona-Góra Babimost będzie spełniał standardy światowe.
Obecnie systemy ILS w parze z radiolatarnią DME są budowane na lotniskach w Szczecinie i Katowicach. Ponadto do roku 2019 są planowane są wymiany istniejących urządzeń ILS/DME na nowe na lotniskach w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Bydgoszczy i Krakowie. System ten zaczęła na lotnisku instalować Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Przewiduje się uzyskanie pełnej funkcjonalności systemu w 2014 roku.
Berlińska konkurencja
Port lotniczy Berlin-Brandenburg im. Willy'ego Brandta (niem. Flughafen Berlin Brandenburg, ang. Berlin Brandenburg Airport, kod IATA: BER, kod ICAO EDDB) to największa konkurencja portu "Berlin- Poznań". To międzynarodowyport lotniczy budowany w Niemczech, w kraju związkowym Brandenburgia, w Schönefeld, na południe od Berlina, przy autostradzie A113.
Rozpoczęcie działalności było planowane na 3 czerwca 2012, jednak 17 maja 2012 burmistrz Berlina Klaus Wowereit oznajmił, że otwarcie portu lotniczego zostało przesunięte na 17 marca 2013 z powodu kłopotów z zabezpieczeniami przeciwpożarowymi[1]. Później zapowiedziano otwarcie portu dopiero po wakacjach.
Nowe berlińskie lotnisko, powstające obok portu lotniczego Berlin-Schönefeld, ma zastąpić trzy berlińskie porty lotnicze: Tempelhof, Tegel i Schönefeld. Port lotniczy stanowi największą inwestycję infrastrukturalną Niemiec. Ma obsługiwać w początkowej fazie do 27 milionów pasażerów rocznie, a po ewentualnej rozbudowie do 50 milionów. Port lotniczy Tempelhof został zamknięty 30 października 2008, zaś port lotniczy Tegel zostanie zamknięty dopiero po uruchomieniu nowego lotniska.
Budowę rozpoczęto 5 września 2006. Początkowo przewidywano nadanie nazwy Berlin Brandenburg International (BBI). Ostatecznie przyjęto nazwę Flughafen Berlin Brandenburg, a w ruchu międzynarodowym Berlin Brandenburg Airport. Patronem lotniska obrano byłego kanclerza Willy'ego Brandta[2].
W latach 2006-2009 na budowie pracowało około 3000 robotników budowlanych z ośmiu przedsiębiorstw i 50 podwykonawców na trzy zmiany przez sześć dni w tygodniu.
Budowany port lotniczy położony jest na południe od portu lotniczego Schönefeld i wykorzystuje południowy pas startowy tego lotniska. Północny pas startowy lotniska Schönefeld został przecięty przez autostradę i wyłączony z użytkowania. Nie zdecydowano jeszcze o wykorzystaniu budynków dawnego portu lotniczego Schönefeld.
W maju 2008 oddano do użytku nowy odcinek autostrady A113 na przedłużeniu berlińskiej autostrady wewnątrzmiejskiej.
24 listopada 2011 rozpoczęła się tzw. podstawowa faza próbna eksploatacji portu lotniczego, która polega na technicznym odbiorze (tzn. na sprawdzeniu działania linii energetycznych, sieci wodnej, połączeń służb bezpieczeństwa, funkcjonalności wind, systemów gaśniczych i koordynacji pracy tej technicznej infrastruktury). Już 6 tygodni przed tą fazą zarejestrowano ok. 12000 ochotników chcących brać udział w testach portu (potrzebnych jest 10000 ochotników). Możliwe były tylko dwa terminy testów.
W związku z inwestycją przesiedlono ponad 300 mieszkańców miejscowości Diepensee i Selchow.
W pobliżu portu lotniczego powstaje BBI Business Park Berlin.
Połowa pasażerów dotrze koleją
Do terminala przewidziano dojazd podziemną linią kolejową o długości ponad 3 km i stację kolejową o trzech peronach i sześciu torach, dostępnych zarówno dla szybkiej kolei miejskiej S-Bahn, jak i pociągów InterCity. Zakłada się, że przynajmniej połowa pasażerów dotrze do portu lotniczego koleją.
Berlin Brandenburg International będzie głównym portem lotniczym dla mieszkańców zachodniej Polski - oznajmił rzecznik Berlińskich Portów Lotniczych Eberhard Elie. Według jego opinii, już teraz pasażerowie z Polski stanowią ok. 10 procent wszystkich korzystających z berlińskich lotnisk. Udział Polaków w wylotach z Niemiec, zdaniem Eberharda Elie, będzie się w przyszłości zwiększać. Już dziś widoczny jest znaczny odsetek mieszkańców Szczecina, Poznania i Wrocławia, którzy chętniej korzystają z berlińskich lotnisk Tegel, Schönefeld i Tempelhof, niż z warszawskiego Okęcia. Niemcy cieszą się szczególną popularnością wśród Polaków latających do Anglii czy Irlandii. Po powstaniu BBI nasi obywatele będą mogli wybierać też trasy do krajów Azji. Już dziś mówi się o Bangkoku czy być może Chinach i Korei Południowej. Czy wrocławskie lotnisko powinno się bać BBI?Eberhard Elie zapewnia, iż lokalne porty lotnicze nic nie stracą i nowe niemieckie lotnisko nie będzie dla nich konkurencją. Mówi nawet o możliwości współpracy, a nawet uzyskaniu dodatkowego dochodu. Polskie porty lotnicze we Wrocławiu, Poznaniu czy w Szczecinie oferowałyby loty na berlińskie lotnisko. Przede wszystkim dla tych, którzy chcieliby lecieć z BBI dalej. Ale nawet rzecznik BBI przyznał, iż coraz więcej Polaków będzie chętniej latało na urlopy, czy podróżowało do Ameryki i Azji z Berlina niż z Warszawy. Powstanie BBI jest szansą na polepszenie współpracy polsko-niemieckiej – uważa attache Daniel Lissner. Pociągiem czy samochodem trasę z Wrocławia do Berlina pokonuje się dziś w ciągu 5-6 godzin. To ma się już niedługo zmienić. Na BBI będzie można się dostać wprost z pociągu, gdyż dworzec kolejowy będzie umiejscowiony w centrum budowanego portu lotniczego. Jak przyznają przedstawiciele Berlin Brandenburg International trwają rozmowy z kierownictwem niemieckich kolei, aby czas podróży ze stolicy Dolnego Śląska na lotnisko skrócić do 3 godzin. Jeżeli porównamy ile trwa podróż PKP z Wrocławia do Warszawy, a później dodamy koszty przejazdu i czas, który stracimy jadąc na Okęcie, to wniosek nasuwa się sam. Autostrada w kierunku Niemiec jest w budowie, ale do 31 października 2011 roku, czyli do daty oddania do użytku portu BBI – będzie w całkiem niezłym stanie nawet po stronie polskiej. W Niemczech już teraz budowane są łączniki i zjazdy umożliwiające łatwy i wygodny dojazd na BBI od strony Polski. Pytanie zatem, ilu będzie chętnych, aby skorzystać z ewentualnej usługi wrocławskiego lotniska proponującego dolot do Berlina? Raczej niewielu - jeśli spojrzymy na dzisiejsze koszty przelotów i wzrastające ceny paliwa.
No i pytania do naszych decydentów. Czy będą jedynie zbijać polityczny kapitał na protestach, kiedy to berlińskie lotnisko będzie czerpało zyski z polskich pasażerów? (...)
wg http://www.portlotniczy.zielonogorska.pl/2011/11/z-czasopisma-stosunki-o-nowym-porcie.html
Jednocześnie Port Lotniczy Zielona Góra leżący między Poznaniem a Berlinem jest to port o najgorszych wynikach w skali kraju, i utrzymywany jest prawie jedynie z dotacji na połączenia pasażerskie.
Źródło: Liczba obsłużonych pasażerów oraz wykonanych operacji w ruchu regularnym i czarterowym w latach 2010–2012 (pol.). Urząd Lotnictwa Cywilnego, styczeń 2013. [dostęp 4 May 2013].
Miasto | Województwo | Nazwa toponomiczna (Gmina —Dzielnica) | ICAO | IATA | Nazwa portu lotniczego | Liczba pasażerów (2012)[2] | Oficjalna strona internetowa |
Warszawa | mazowieckie | Okęcie (Warszawa —Włochy) | EPWA | WAW | Lotnisko Chopina w Warszawie | 9567063 | |
Kraków | małopolskie | Balice (Zabierzów) | EPKK | KRK | Kraków Airport im. Jana Pawła II | 3408954 | |
Gdańsk | pomorskie | Rębiechowo (Gdańsk —Matarnia) | EPGD | GDN | Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy | 2861774 | |
Katowice | śląskie | Pyrzowice (Ożarowice) | EPKT | KTW | Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (Katowice Airport) | 2518409 | |
Wrocław | dolnośląskie | Strachowice (Wrocław) | EPWR | WRO | Port lotniczy Wrocław-Strachowice im. Mikołaja Kopernika | 1942000 | |
Poznań | wielkopolskie | Ławica (Poznań —Grunwald) | EPPO | POZ | Port lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego | 1560334 | |
Warszawa | mazowieckie | Modlin (Nowy Dwór Mazowiecki) | EPMO | WMI | Port lotniczy Warszawa-Modlin | otwarty w lipcu 2012 857481 | |
Rzeszów | podkarpackie | Jasionka (Trzebownisko) | EPRZ | RZE | Port lotniczy Rzeszów-Jasionka | 562934 | |
Łódź | łódzkie | Lublinek (Łódź) | EPLL | LCJ | Port lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta | 463459 | |
Szczecin | zachodniopomorskie | Goleniów (Goleniów) | EPSC | SZZ | Port lotniczy Szczecin-Goleniów im. NSZZ "Solidarność" | 347063 | |
Bydgoszcz | kujawsko-pomorskie | Szwederowo (Bydgoszcz) | EPBY | BZG | Międzynarodowy Port Lotniczy im. Ignacego Jana Paderewskiego Bydgoszcz | 328099 | |
Zielona Góra | lubuskie | Babimost (Babimost) | EPZG | IEG | Port lotniczy Zielona Góra-Babimost | 12290 | |
Lublin | lubelskie | Świdnik (Świdnik) | EPLB | LUZ | Port lotniczy Lublin | 5697 | |
Gdynia | pomorskie | Kosakowo (Kosakowo) | EPOK | QYD | Port lotniczy Gdynia-Kosakowo (planowany/w budowie) | w budowie bezterminowo | |
Radom | mazowieckie | Sadków (Radom) |
--
-------
Merkuriusz Polski
Temat: pytania prasowe lotnictwo
Do: babimost na s. babimost.pl
Proszę o odpowiedzi na te pytania jeśli to nie stanowi problemu:
Data: 5 lutego 2016 10:30
Agencja prasowa
Sztuka. Kultura. Nauka.
* * *
Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej. Od 3 stycznia 1661.
Rzecznik Prasowy
Lotniska Chopina w Warszawie
Krótka historia, która pokazuje jak się można pozbyć miliarda złotych. Przygraniczny region w Polsce. 600- 800 tysięcy pasażerów z regionu nie korzysta z miejscowego portu lotniczego, ale przejeżdża przez granicę, by dotrzeć do portów lotniczych po niemieckiej stronie granicy.
Jadę do miejscowego portu lotniczego. W sumie 3 terminale: 2 pasażerskie, 1 terminal cargo. Nawet imponujący widok ciągu sporych budynków z oddali. W terminalu cargo jakiś skład niepotrzebnego chwilowo wyposażenia. Terminal pasażerski numer 1: typowi pasażerowie zwykłego samolotu tanich linii się po prostu nie pomieszczą, poczekalnia liczy zaledwie 60 miejsc siedzących (zbudowano go ok. 40 lat temu i nigdy nie dostosowano do potrzeb rynku). Gdy podczas remontu sąsiedniego lotniska przeniesiono tu część połączeń, pasażerowie musieli być odprawiani z namiotu. Terminal 2 dopiero co powstał i służy pasażerom przylatującym. Wydrwiono go w ogólnopolskiej prasie, pisząc że jest to terminal dla pasażerów których nie ma.
Polska gospodarka jest chyba mocno zepsuta. Port lotniczy jest w całości państwowy, nikomu- poza chyba mną, nie zależy aby ten port lotniczy naprawiono. O sprawie z namiotem opowiedział mi lokalny poseł, wypominając to, jak nikomu nie zależy na ożywieniu tej powstałej przed ponad półwieczem budowli. Port okazuje się mieć całą masę drobnych braków i niedociągnięc, tanie linie nie są nim w ogóle zainteresowane, a tradycyjne linie lotnicze nie chcą z niego korzystać bez ogromnych wielomilionowych dopłat.
Chcę obejrzeć "mityczne" połączenie kolejowe do portu lotniczego- jego naprawę planowano już dekadę temu. Tymczasem takie połączenia kolejowe potrafią ożywić zapomniane porty lotnicze- jak w Szymanach koło Szczytna na Mazurach. Jak podaje PKP PLK, czas przejazdu z Babimostu do Gorzowa wyniósłby 1 godzinę 11 minut, a wraz z przedłużeniem istniejącej bocznicy pod terminal pasażerski- 1 godzinę 15 minut. Obecnie bocznica jest wystawiona przez komornika sądowego na sprzedaż, torowisko do portu lotniczego może zostać wkrótce zlikwidowane.
"Jaki byłby czas przejazdu autobusu szynowego na trasie Babimost- Gorzów Wielkopolski z postojami tylko w Zbąszynku, Międzyrzeczu, Skwierzynie? Obecnie jest to 1 godz., 25 minut dla składu zatrzymującego się na wszystkich przystankach. Chcę opisać szanse na połączenie kolejowe do portu lotniczego w Zielonej Górze- Babimoście, dziś oglądałem zarośniętą drzewami bocznicę do portu lotniczego. Potrzebuję więc ustalić możliwie szybki czas przejazdu z Babimostu do Gorzowa autobusem szynowym."
Odpowiedź:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."
Tory do tego portu lotniczego są o dziwo nierozkradzione, ale zarośnięte, tuż na początku wyrasta na torach całkiem spore drzewo. Im dalej, tym na torach drzew więcej. Zaczyna się teren lotniska, przechodzę przez wielką dziurę w płocie z drutu kolczastego. Wielkie opuszczone magazyny, puste kilka hal, wreszcie docieram na małą stacyjkę. Asfaltowy peron o kilkunastometrowej długości, w sam raz na szynobus, dalej przechodzi w rampę. Oglądam jeszcze inne rozwidlenie torów w stronę terminalu pasażerskiego. Gdzieś tu rozebrano linię kolejową w kierunku terminalu, ale nie mam czasu badać, wracam.
Sprawdzam zdjęcia lotnicze portu. Opuszczony hangar w którym proponowałem aby zrobić bazę serwisową dla jedynego samolotu przewożnika pasażerskiego (bazuje tutej jedna linia lotnicza). Masa opuszczonych budynków, ogromne niewykorzystane tereny wokół lotniska. Ktoś produkuje tutaj palety (mijam się z ciężarówką wywożącą ładunek palet), i to w zasadzie wszystko, co się gospodarczo dzieje wokół tego ogromnego portu lotniczego, mogącego zaparkować jednocześnie 12 boeingów.
Wszelkie plany ożywienia tego portu lotniczego się nie powiodły. Czemu? W mojej opinii zawiodły media. W Polsce nie ma kompetentnych mediów które mogłyby profesjonalnie opisać port lotniczy, i wskazać jak go naprawić. Zamiast tego media kpiły z pracowników portu obługujących po jednym samolocie dziennie na zmianie, pokazywały lokalnych polityków- przerażonych i wymownie przełykających ślinę na samo pytanie o tutejszy port lotniczy, jak gdyby dziennikarze mieli ich zaraz zarżnąć.
Przygraniczny region nie posiada kadr mogących profesjonalnie zarządzać portem lotniczym. Port lotniczy jest państwowy, ale władze w Warszawie wymyśliły że to lokalni politycy mają zadbać o promocję portu wśród przewoźników. Na listy z miejscowego urzędu przewoźnicy nie odpisują, na branżowych portalach (np. pasazer.com) swego czasu natrząsano się gdy lokalna marszałek województwa próbowała wynegocjować międzylądowanie już upadłych linii OLT w tym porcie- śmiano się że zamiast z przewoźnikiem, podjęła negocjacje z innym portem lotniczym. Były pilot, uznawany za najbardziej kompetentnego polityka w temacie tutejszego portu lotniczego, też nie wskórał wiele. Port ożył jedynie na chwię, podczas remontu sąsiedniego portu przeniesiono tutaj loty czarterowe na Majorkę czy Teneryfę. I to by było na tyle.
Skomplikowane branże gospodarki wymagają specjalistycznych kadr, których w Polsce, poza wielkimi metropoliami nie ma. Lokalny poseł proponował by ożywić port podkupując pracowników z innych portów lotniczych. Ale to tylko propozycje, a tutejszy port lotniczy działa jak działał- na ogromnych, corocznie kilkunastomiliowych dotacjach. Po raz pierwszy zawitał na łamy prasy 55 lat temu, przyjmując samego Jurija Gagarina. Gdy próbowałem zsumować wydatki na ten port i na dotowanie połączeń lotniczych od jego powstania, wyszła mi kwota bliska miliarda złotych...
Z taką gospodarką nie dogonimy Niemiec, nie prześcigniemy sąsiedniego kraju. Tutejsi mieszkańcy w setkach tysięcy wybrali porty po zachodniej stronie Odry i Nysy.
Adam Fularz
Fotografia wg skyscrapercity
P.S. Elżbieta Kisil z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odmówiła telefonicznie udzielenia odpowiedzi na pytania jakie przesłałem do MIB, także pytając o ten port lotniczy, twierdząc że media w których pracuję składają w tym ministerstwie zbyt wiele pytań prasowych.
Adam Fularz
Wieczorna.pl
Kilka lat temu redakcja otrzymała list w sprawie z PKP PLK:
Uprzejmie informuję, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie otrzymały dotychczas żadnego wystąpienia, ani Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, ani spółki Lotnisko Zielona Góra z propozycją rozmów dot. budowy połączenia kolejowego z lotniskiem Zielona Góra – Babimost. Jesteśmy otwarci na te rozmowy.
Aby ocenić szczegółowo koszty takiego przedsięwzięcia należy wykonać studium wykonalności, które określi m.in. opłacalność zadania i zakres robót
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: 31 maja 2016 23:04
Temat: Re: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Iwona KusiakSzanowna Pani
Iwona Kusiak
Dyrektor
Gabinet Zarządu
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
Szanowna Pani,
Jestem ekonomistą, bardzo szanuję swoją profesję i swoją wiedzę. Czytając Pani odpowiedź, dostrzegam problem ekonomiczny znany jako vicious circle- błędne koło.
Lotnisko ma za małe przewozy, więc nie może powstać do niego linia kolejowa, ale bez linii kolejowej przewozy pasażerów z tego lotniska niestety w mojej ocenie nie mają szans wzrosnąć. Tłumaczą Państwo swoje stanowisko w sposób, który dla ekonomisty jest uosobieniem procesu vicious circle- błędnego koła.
Argument przytoczony przez Państwa: koszty takiego przedsięwzięcia, związane z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury oraz z uruchomieniem przewozów, wydają się niewspółmierne do otrzymanych korzyści.
Mechanizm błędnego koła: bez budowy linii kolejowej dowożącej pasażerów potoki pasażerskie z portu lotniczego Babimost w mojej ocenie nie wzrosną.
Jeśli tylko z portu lotniczego zamiast średnio nastu pasażerów na lot odlatywałoby ich nieco więcej- np. kilkudziesięciu, to dzięki oszczędności na dotacjach do wykonywania połączeń cała inwestycja - nawet w budowę 2,1 km torowiska pod terminal pasażerski - ma szansę się zwrócić w rok, albo w 2 lub 3 lata. Rocznie dopłacają Państwo do lotów ok. 10 mln PLN, o ile dobrze pamiętam. W mojej ocenie, jako ekonomisty, jest to najbardziej sensowna inwestycja kolejowa w całym województwie. Nic innego nie daje tak szybkiej stopy zwrotu z inwestycji. U Państwa finansową korzyścią będzie zmniejszenie dotacji do połączenia lotniczego Babimost- Warszawa.
O mnie:
Od lat publikuje sporo na temat transportu, w chwili obecnej jesteśmy największą agencją prasową w Polsce, mając w serwisie bezpłatnym ponad 0,5 mln depesz prasowych.
To ja jestem osobą która uparcie przekonywała różne samorządy, między innymi w Olsztynie, do odbudowy i naprawy lokalnego lotniska. Tak samo przekonywałem władze Radomia czy Gdyni. Wszędzie tam powstały lotniska. Wciąż w wielu miastach przekonuję do budowy połączeń kolejowych na lotniska (np. ostatnio w Rzeszowie - z sukcesem, i we Wrocławiu- bez sukcesu).
W Olsztynie udało mi się przekonać władze do budowy połączenia kolejowego na lotnisko juz na początku działalności tego portu. Dzięki temu lotnisko miało znacznie lepszy start. Spotkałem się na różnych konferencjach z przedstawicielami Air Rail Organisation, jest to specjalna organizacja która zajmuje sie popularyzacją połączeń kolejowych na lotniska. Uczestniczyłem w kilku specjalistycznych konferencjach i szkoleniach z tej dziedziny transportu. Jest to osobna, specjalistyczna dziedzina wiedzy. W Polsce udało mi się przekonać m.in, do budowy połączęń kolejowych na lotniska w Gdańsku czy w Krakowie. W Gdańsku na lokalnych forach internetowych do dziś zamieszczone są rozmaite bluzgi jakie zamieszczali przeciwnicy takich pomysłów. W Olsztynie także miałem trudności z przekonaniem lokalnych władz, ale wystarczyła zwykła korespondencja email. Nie rozumiem problemu w Zielonej Górze- rozmawiałem z zarządem spółki IG Polska, bocznicę kolejową do lotniska moga udostępnić i nie ma z tym problemu. Oglądałem bocznicę naocznie- jest zarośnięta drzewkami i krzakami, ale betonowe podkłady nie są zużyte, wg informacjhi firmy IG Polska infrastruktura jest w stanie dostatecznym, choć wymaga drobnych napraw- z pewnością wycięcia drzew czy uzupełnienia brakujących śrub w szynach. Przystanek pasażerki mógłby być początkowo oddalony od portu, początkowo nielicznych pasażerów te brakujące 2 km możnaby dowozić samochodem osobowym, np. tym którym pracownicy portu odwożą pasażerów na autobus do Sulechowa w locie powrotnym. Być może bocznicę do portu możnaby uruchomić niemal bezinwestycyjnie, a jej dalszą rozbudowę uzależnić od rozwoju sytuacji w porcie lotniczym. Wydaje mi się że powinni się Państwo porozumieć z firmą IG Polska. Mam gdzieś zanotowany telefon do szefa tej firmy, ale w chwili obecniej nie mogę go odnaleźć.
O porcie w Olsztynie:
Port lotniczy w Olsztynie usytuowany jest 55 km od miasta, znacznie dalej niż w Zielonej Górze. Od jakiegoś czasu przyciąga corazto nowych przewoźników, mimo gorszych warunków ekonomicznych jak w Zielonej Górze. Sądzę że ten skromny sukces to zasługa uruchomienia kolei pasażerskiej na to lotnisko, co znacznie ułatwia transport pasażerów.
Dziś linie Ryanair ogłosiły loty z Londynu do Olsztyna. Załączam stosowany komunikat prasowy jako dziś otrzymałem i publikowałem w naszym serwisie
Pozdrawiam,
RYANAIR OGŁASZA NOWE POŁĄCZENIE OLSZTYN MAZURY – LONDYN STANSTED
50.000 KLIENTÓW ROCZNIE NA 13. POLSKIM LOTNISKU
Ryanair, linia lotnicza nr 1 w Polsce, dziś (31 maja) ogłosiła pierwsze połączenie z 13. już lotniska w Polsce. Loty z Portu Lotniczego Olsztyn Mazury do Londynu Stansted rozpoczną się 1 listopada 2016r. i będą realizowane trzy razy w tygodniu. Ryaniar obsłuży na olsztyńskim lotnisku 50.000 klientów rocznie.
Nowa trasa z Olsztyna do Londynu jest doskonałą propozycją dla pasażerów biznesowych oraz turystów, którzy w ramach programu "Always Getting Better" już wkrótce będą mogli korzystać z jeszcze większej liczby nowych tras, nowych wnętrz kabin samolotów oraz jeszcze nizszych cen.
Aby uczcić ogłoszenie nowego połączenia Olsztyn Mazury – Londyn Stansted, Ryanair wprowadził do sprzedaży bilety w cenie od 89 zł na podróż w listopadzie. Bilety w promocyjnych cenach dostępne są na www.ryanair.com do czwartku 2 czerwca do północy.
Ryanair poinformował również o wcześniejszym przeniesieniu lotów krajowych z Gdańska oraz Wrocławia do Warszawy na lotnisko Chopina. Operacje do/z lotniska Chopina rozpoczną się 4 października.
W Porcie Lotniczym Olsztyn Mazury, Juliusz Komorek – Członek Zarządu ds. Regulacyjnych i Prawnych powiedział:
"Ryaniar z przyjemnością wprowadza nowe połączenie z 13 lotniska w Polsce. Cieszymy się z nowej trasy z Olsztyna Mazury do Londynu, loty rozpoczną się 1 listopada. Na olsztyńskim lotnisku Ryanair obsłuży 50.000 klientów rocznie.
Aby uczcić nowe połączenie wprowadzamy do sprzedaży bilety w cenie od 89 zł na podróż z w listopadzie 2016 r. Bilety w promocyjnych cenach dostępne są tylko do czwartku 2 czerwca. Aby zdążyć najlepiej wejść na stronę www.ryanair.com już dziś."
Leszek Krawczyk, Prezes Portu Lotniczego Olsztyn Mazury powiedział:
„Istotą misji jakiej się podjęliśmy jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, właściwy dobór siatki połączeń to oczywiście cel nadrzędny i podstawowe wyzwanie. Na proces jej powstania wpływ ma wiele czynników, a najważniejszym z nich jest wiedza jaką czerpiemy z wyników przeprowadzonych badań. Efekty i zasadność wyciągniętych wniosków będziecie Państwo mogli ocenić już niebawem."
NOWA TRASA Z PORTU LOTNICZEGO OLSZTYN MAZURY
Trasa
Częstotliwość
Początek operacji
Cena
Londyn Stansted
3 x tygodniowo
1 listopada
89 zł
serdecznie pozdrawiam,
Dominik Markowski
____________________
W dniu 30 maja 2016 15:57 użytkownik Iwona Kusiak napisał:
Szanowny Panie,
Uprzejmie informuję, iż możemy udostępnić miejsca na wystawę pod potrzeby jakiegokolwiek podmiotu, jeśli nie jest on zainteresowany złożeniem nam swojej oferty.
Województwo Lubuskie jako organizator publicznego transportu zbiorowego realizuje swoje zadania w tym zakresie na podstawie Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich przyjętego przez Sejmik Województwa. W dokumencie tym nie ma zapisów dotyczących planów uruchomienia połączeń kolejowych do lotniska Zielona Góra - Babimost.
Należy zauważyć, że koszty takiego przedsięwzięcia, związane z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury oraz z uruchomieniem przewozów, wydają się niewspółmierne do otrzymanych korzyści. W przypadku wykorzystania istniejącej bocznicy kolejowej wychodzącej ze stacji Babimost niezbędne stają się następujące działania: zakup bocznicy (ok. 2,2 km), która w chwili obecnej jest własnością firmy IG Polska Sp. z o.o. oraz jej modernizacja, budowa nowego odcinka linii do terminala pasażerskiego o długości około 2,1 km a także wykonanie peronu.
By kolej na lotnisko spełniła swoje zadanie niezbędna jest większa liczba lotów oraz gęsta siatka połączeń kolejowych tak, by czas oczekiwania podróżnego po wyjściu z terminala nie przekraczał kilkunastu minut.
W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę o kontakt z Dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Komunikacji p. Zdzisławem Smołą lub z Rzecznikiem Prasowym Zarządu p. Michałem Iwanowskim.
z poważaniem,
Iwona Kusiak
Dyrektor
Gabinet Zarządu(..)
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
www.lubuskie.pl(..)
Od: "Adam Fularz"
Do: "Iwona Kusiak"
Wysłane: poniedziałek, 23 maj 2016 12:41:11
Temat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: 19 maja 2016 15:50
Temat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Iwona KusiakPrzekazuję odpowiedź przewoźnika kolejowego.
Czy przesłać opis wystawy?
Pozdrawiam
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Michał Stilger
Data: 19 maja 2016 15:46
Temat: Re: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Adam Fularz
Panie Adamie,
Przewozy Regionalne obsługują połączenia zamówione przez samorządy województw. Liczba pociągów i sieć połączeń wynika z umów PSC zawieranych między naszą spółką a urzędami marszałkowskimi. W przypadku tego konkretnego połączenia rolę organizatora pełniłby Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Pozdrawiam,
Michał Stilger
Przewozy RegionalneBiuro Zarządu
Wydział ds. Komunikacji i Public Relations
tel. 783 824 574
W dniu 19 maja 2016 15:22 użytkownik Adam Fularz napisał:
Pytanie- czy PR są zainteresowane obsługą połączenia Zielona Góra- Babimost- Port lotniczy Zielona Góra- Zbąszynek- Gorzów? Planowana jest naprawa linii kolejowej na lotnisko, z tym że linia nie znajduje się na żadnych planach i jest z nią pewien problem prawny.
Pozdrawiam
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Iwona Kusiak
Data: 19 maja 2016 15:13
Temat: Pytanie o możliwość zoragnizowania wystawy w UMWLSzanowny Panie!
W nawiązaniu do prośby skierowanej do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w sprawie możliwości zorganizowania wystawy w holu urzędu dotyczącej propozycji połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost, uprzejmie informuję, że wymagałoby to przeprowadzenia uprzednio uzgodnień co do możliwości uruchomienia takiego połączenia.
Takie uzgodnienia powinien przeprowadzić podmiot zainteresowany uruchomieniem ww. połączenia z Departamentem Infrastruktury i Komunikacji UMWL.
z poważaniem,
Iwona Kusiak
Dyrektor(..)
Od: Adam Fularz <adam.fularz na s. wieczorna.pl>
Date: czw., 1 wrz 2016 o 15:13
Subject: Re: Pytania samorządu o reaktywację kolei na lotnisko Ziel. Góra
To: Michał Iwanowski <m.iwanowski na s. lubuskie.pl>
Sz. Pan
Adam Fularz
Wieczorna.pl
Uprzejmie informuję, że bocznica na stacji Babimost nigdy nie należała do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Jest to bocznica, która nie jest linią kolejową. W związku z tym Polskie Linie Kolejowe S.A. nie mają żadnych podstaw aby decydować o przeznaczeniu bocznicy, czy jej reaktywacji lub wycięciu drzew.
Przy tej bocznicy nigdy nie było przystanku kolejowego. Znajduje się przy niej rampa, która jest przeznaczona do przeładunku towarów i nie spełnia parametrów kolejowego peronu.
Właścicielem bocznicy jest firma IG Polska.
Zbigniew Wolny
Zespół Prasowy
Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach
Biuro Komunikacji i Promocji
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Michał Iwanowski
Data: 21 lipca 2016 12:04
Temat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Adam Fularz
Witam Panie Adamie,
w nawiązaniu do Pana wiadomości dot. bocznicy kolejowej w Babimoście, przesłanych pocztą elektroniczną do pani Iwony Kusiak i pana Macieja Króla, spieszę poinformować, że samorząd woj. lubuskiego nie jest i nigdy nie był właścicielem wspomnianej bocznicy. Jej właścicielem była firma IG Polska, a z naszych informacji wynika, że obecnie teren bocznicy jest w dyspozycji komornika sądowego. Przede wszystkim jednak decyzję o możliwości reaktywacji bocznicy musiałyby podjąć PKP Polskie Linie Kolejowe. Z powyższych względów nie mamy możliwości ani kompetencji, by ustosunkować się do przesłanych przez Pana pomysłów i wypowiedzi.
Przy okazji dodam, że w pełni podzielamy treść Pana wypowiedzi zawartej w Rzeczpospolitej na temat lokalnych peryferyjnych lotnisk. Taki sam pogląd prezentujemy od dawna, również w korespondencji kierowanej do Pana.
Pozdrawiam,
Michał Iwanowski
Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego
-------- Oryginalna wiadomość --------
Od: Adam Fularz
Data: 21.07.2016 9:08 (GMT+01:00)
Do: Iwona KusiakTemat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Szanowna Pani Kusiak,
Jestem ekonomistą, sporo publikuję o transporcie, we wczorajszej "Rzeczpospolitej" na stronie B4 znajdzie Pani mój tekst o lotniskach.
Pisałem do Pani w sprawie linii kolejowej na lotnisko w Babimoście. Nie trzeba kupowaqć tej bocznicy- rozmawiałem z prezesem IG Polska telefonicznie- i bocznicę można wykorzystać za opłatą.
Być może bocznicę można uruchomić bez jej przedłużenia- podróżni przejdą ten dystans pieszo, to jakieś 1500, może 1000 metrów, ale dokładnie tego nie mierzyłem.
Na końcu bocznicy znajduje się jakaś rampa, być może nie trzeba budować peronu i można wykorzystać to co jest.
Mam wrażenie że aby uruchomić kolej na lotnisko, należy wyciąć drzewa i krzaki na bocznicy do lotniska i wymienić kilka- kilkanaście podkładów, bo reszta podkładów jest betonowa. Oglądałem linię do lotniska osobiście. Jak Państwo sobie życzą, możemy zorganizować wizję lokalną w terenie.
Mam wrażenie że bocznicę możnaby uruchomić tak jak jest, bez większych inwestycji.
Proszę o odpowiedź- z chęcią ją roześlę do lokalnych redakcji oraz opublikuję.
Pozdrawiam,
From: Telewizja Opera <telewizjaopera na serw. gmail.com>
Date: Thu, Feb 18, 2021 at 9:39 AM
Subject: d/w: Wezwanie do podjęcia natychmiastowych działań celem obrony przed wrogim przejęciem rynku lotniczego w Polsce Zachodniej. Propozycja Planu Ratunkowego.
To: <babimost na serw. babimost.pl>
Date: Thu, Feb 18, 2021 at 9:37 AM
Subject: Wezwanie do podjęcia natychmiastowych działań celem obrony przed wrogim przejęciem rynku lotniczego w Polsce Zachodniej. Propozycja Planu Ratunkowego.
To: <sejmik lubuskie.pl>
Ostatni raz z portu lotniczego Babimost po stronie polskiej w woj. lubuskim leciałem ok. 36 lat temu. Tymczasem owe przygraniczne lotnisko ma znacznie lepsze szanse rynkowe (bliskość aglomeracji 4,5 mln mieszkańców) niż np. wiele lotnisk w Polsce Wschodniej. Dlaczego-skoro w Warszawie brak przepustowości a nowego lotniska także brak, nie zorganizować rodzaju drugiego hubu linii LOT - tym razem w okolicach Berlina?
Gdyby przygraniczne lotnisko uczynić hubem przesiadkowym Polskich Linii Lotniczych LOT i reklamować pod nazwą marketingową (bez zmiany nazwy prawnej) jako "Ziel. Góra- Berlin- Frankfurt / Oder" to można by przyciągnąć pasażerów Berlina gdzie przeładowuje się mniej więcej tyle cargo i wsiada/ wysiada niemal tylu pasażerów co w całej Polsce razem wziętej.
Lotnisko Okęcie zapchane jest już teraz. Drugi hub na lotnisku Babimost przy granicy na Odrze możnaby relatywnie szybko uruchomić -są np. plany terminalu który obecnie jest za ciasny i ma 41 lat, czy też przedłużenia drogi startowej sprzed lat 60-ciu- ale relatywnie dobrze utrzymanej. Poszerzenie dróg kołowania znacznie poprawiło by przepustowość lotniska. Powiększenie płaszczyzn postojowych można odsunąć w czasie- obecnie mieszczą one 12 boeingów czy airbusów jednocześnie gdyby naprawić i rozbudować wszystkie obecne płaszczyzny postojowe.
Pozdrawiam
Maciej K. Król
Prezes Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o.
i Główny Specjalista ds. Lotnictwa
Departament Infrastruktury i Komunikacji
TECHNICZNA CZĘŚĆ PETYCJI
C | - 15,0 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół*)poniżej 18 m |
D | - 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół 18 m i więcej |
- 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia poniżej 9 m | |
- 23 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia 9 m lub więcej | |
E | - 23 m |
opinia MI:
Szanowny Panie,
MI nie planuje budowy lotniska centralnego w miejscu obecnego portu
lotniczego Babimost.
Z poważaniem
Zespół prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Załącznik:
Poprzedni list:
Budowa lotniska- giganta z dwoma płytami postojowymi- w tym jedną aż na 10 (!) boeingów, w sumie mieszczącego ok. 12-13 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, wg dzisiejszych cen kosztowałaby co najmniej 400 milionów PLN. Utrzymanie portu pochłania jakieś 5 mln rocznie, co przez 60 lat daje kwotę 300 mln. Od równo 40 lat (z niewielkimi przerwami) dotowane są połączenia pasażerskie do tego portu lotniczego, co pochłonęło ok. 276 mln PLN wg cen z 2017 roku. Dodatkowo w doposażenie portu lotniczego zainwestowano ostatnio 60 mln PLN- zbudowano na przykład drugi terminal pasażerski. Z moich szacunków skali dopłat wychodzi kwota 1,037 miliarda PLN.
Wnoszę aby z FFO, Ziel. Góry i Gorzowa Wlkp. do Portu Lotniczego Babimost przedłużyć kursy autobusu szynowego- linia kolejowa do lotniska przecież istnieje. Z Gorzowa już teraz do Babimostu można dojechać szynobusem, który mógłby dotrzeć na lotnisko w Babimoście- rampę przy wschodniej części pasa startowego- po 1 godzinie i 10 minutach podróży z Gorzowa.
2014 2447140 19103
2013 2667529 25065
2012 2791195 30015
2011 2894109 32923
2010 3463571 37081
2009 3743281 38970
2008 3909862 40586
2007 3955661 40980
2006 3525359 39610
2005 3001898 37283
2004 2744550 31484
2003 2407911 31092 ------------------------------> Rok zmiany nazwy
2002 1451530 25564
2001 438486 22912
2000 380281 23332
1999 140706 19632
1998 32040 10064
1997 19026 7440
Cały tekst: http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,18480436,fularz-lotnisko-w-babimoscie-z-nazwa-berlin-franfurt-oder.html#ixzz3hx71bDL6
2003 207.992 -----------------------------------------> zmiana nazwy
Cały tekst:: http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,18480436,fularz-lotnisko-w-babimoscie-z-nazwa-berlin-franfurt-oder.html#ixzz3hx7bbsZ9
z Wikipedii: fragment
The airport has undergone several name changes in its history as a civil airport. The operators originally wanted to name it after the city of Düsseldorf, but the significant distance of 70 km (43 mi) to that city, which already had two closer international airports (the actual Düsseldorf Airport as well as Cologne Bonn Airport), resulted in the name being blocked by a court ruling that it was likely to mislead passengers.[citation needed] However, Ryanair still refers to it as "Düsseldorf-Weeze". The airport actually serves better the closer Dutch cities of Venlo, Nijmegen and Arnhem, the German city of Duisburg and the immediate Weeze area than Düsseldorf.
-----
z Wikipedii: fragment
Er hat nach Ende der militärischen Nutzung im Jahr 1999 mehrfach den Namen gewechselt und hieß zunächst Flughafen Niederrhein, wird aber schon seit 2003 von Ryanair unter der Bezeichnung Flughafen Düsseldorf (Weeze) vermarktet. Nachdem andere Namensvarianten, die die Nähe zum rund 70 Kilometer entfernten Düsseldorf betonen sollten, gerichtlich verboten wurden, nennt sich der Flughafen seit 2005 nur noch Airport Weeze. Ryanair wurde gleichzeitig aber erlaubt, den Flughafen weiter unter Düsseldorf (Weeze) zu vermarkten, muss dabei jedoch stets die Erläuterung „ca. 70 Kilometer von Düsseldorf" als Fußnote hinzufügen.
Adam Fularz, manager www.elubuska.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Komentarze
Prześlij komentarz