Galary / tramwaje wodne w relacji Cigacice- Oderwald (Las Odrzański)- odpowiedzi władz miasta

Oto poprzednie obietnice władz miasta. Od 4 lat nic się nie zmieniło. Galary nie kursują.

Od: Monika Wiśniewska <M.Wisniewska na serw. um.zielona-gora.pl>
Data: poniedziałek, 16 lutego 2015
Temat: Galary / tramwaje wodne w relacji Cigacice- Oderwald(Las Odrzański)
Do: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>


Szanowny Panie,

Modernizacja zatopionej przystani i budowa nowych przystanków pod przyszłą infrastrukturę turystyczną - wycieczki tramwajowe - rozpoczęcie regularnej żeglugi rzecznej jest wpisana w koncepcję rozwoju Nowego Miasta Zielona Góra.

Będzie to bowiem atrakcja turystyczna dla wszystkich mieszkańców i gości.

Proszę jednak pamiętać o starym moście w Cigacicach, który wymaga remontu i dużych nakładów finansowych.

Z odpowiedzią na Pana konkretne pytania odnośnie rozpoczęcia regularnej żeglugi rzecznej musimy jednak zaczekać do wyborów nowych władz miasta i określenia kierunków dalszego rozwoju.

Dzisiaj mogę jedynie zapewnić, że z takiej atrakcji turystycznej nie możemy zrezygnować. Mieszkańcy Zielonej Góry cieszą się, że mieszkają teraz nad Odrą i ten fakt należy wykorzystać w pełni.

 

Pozdrawiam,

Monika Wiśniewska
Biuro Prezydenta Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
tel: +48 68 45-64-106

 



Sent: Friday, February 13, 2015 12:44 PM
To: Monika Wiśniewska
Subject: Fwd: Galary / tramwaje wodne w relacji Cigacice- Oderwald(Las Odrzański)

Szanowna Pani Monika Wiśniewska,
p.o. rzecznika,
UM Zielona Góra

Szanowna Pani,
Pytania do korespondencji majl:
-czy przystań na rzece Odra w lesie miejskim Oderwald, dawnym parku, opisana w tekście, będzie naprawiona? Ostatnio była zatopiona pod wodą. Znajduje się koło pętli do zawracania nad rzeką Odrą w Oderwaldzie, koło wiaty przystankowej.
- czy do Oderwaldu mogą - i czy będą- kursować autobusy MZK w sezonie? Odcinek asfaltowej drogi kończy się nieopodal innej pętli- szutrowej. W wielu miastach i wsiach autobusy miejskie pokonują krótkie odcinki po drogach szutrowych lub mają nieutwardzone asfaltem pętle. Nie widzę problemu, aby pętla w Oderwaldzie, nie mogła obsłużyć autobusów MZK w sezonie turystycznym.
- czy galary na Odrze będą zawijać do przystani Oderwald i kursować wg sztywnego rozkładu jazdy, jak tramwaje wodne, w sezonie?
Pozdrawiam,
Adam

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: 13 lutego 2015 12:08
Temat: Re: Galary / tramwaje wodne w relacji Cigacice- Oderwald(Las Odrzański)
Do: j.kubicki oraz UrzadMiasta na um.zielona-gora.pl




Rzeka położona tak blisko granic miasta, jest bardzo malownicza. Ale też niedostępna i zapomniana. Nie wykorzystuje się jej ani rekreacyjnie, ani sportowo. Nie ma nawet wyznaczonych i urównanych alejek spacerowycgh nad tą rzeką, nie ma wyznaczonych i opisanych tras krajoznawczych, a autobusy miejskie nie dojeżdżają do Oderwaldu, ongiś lasu miejskiego. Gdyby naszą rzekę dobrze rozreklamować, owe 2-3 km do rzeki pokonywałoby wielu mieszkańców poszukujących wypoczynku, a nadodrzańskie alejki zapełniłyby się spacerowiczami.

Fot. Przedwojenna mapa Lasu Miejskiego - Oderwald



A sporty wodne? Przecież, wzorem Nowej Soli, możnaby zrobić w porcie w Cigacicach jakiś ośrodek sportów wodnych, uczyć dzieci wioślarstwa, kajakarstwa- niechby wiosłowały choćby po kanale portowym. We Frankfurcie nad Odrą czy Nowej Soli tradycje wioślarskie są żywe, nawet ja tam wiosłowałem, u nas- zupełnie obce, egzotyczne, nieobecne, dalekie, choć do rzeki jedzie się kwadrans.
 
Podobnie ma się z rekreacyjnym wykorzystaniem Odry- mogłyby tutaj, tak jak w Opolu, kursować statki turystyczne, podwozić np. turystów z Cigacic na brzeg Oderwaldu (choć brak tam przystani, jest jedynie pomost).

 Fot. Pętla i parking w Oderwaldzie są  nieutwardzone - pokryte tylko żwirem, ale autobusy miejskie mogłyby z pętli korzystać w sezonie.



W dniu 13 lutego 2015 11:56 użytkownik Adam Fularz <adam.fularz na wieczorna.pl> napisał:

Przystań Oderwald / Las Odrzański przed jej zniszczeniem/ zatopieniem- niestety, nie dla dużych łodzi pasażerskich, ale może wystarczyć dla galar czy małych statków wycieczkowych. 


W dniu 13 lutego 2015 11:47 użytkownik Adam Fularz <adam.fularz na wieczorna.pl> napisał:

dotyczy:
Tramwaje wodne. Apel do polityków miasta Zielonej Góry.
Szanowni Państwo,

Opisujemy temat tramwai wodnych- w relacji Cigacice- Las Odrzański (Oderwald). Znajduje, lub znajdowała się tam zniszczona przystań na rzece Odrze, wraz z wiatą przystankową. Przystań umożliwiałaby- po jej naprawie- cumowanie tzw. galar na przystani Oderwald.

Zaproponowałem też budowę dodatkowych przystani w Cigacicach koło mostu oraz w Górzykowie.

Interesuje mnie stanowisko władz miasta odnośnie naprawy- już w tym sezonie- przystani w Lesie Odrzańskim- Oderwald, i wprowadzenie połączeń Las Odrzański/ Oderwald- Cigacice- Górzykowo, wraz z budową nowych przystani. Połączenia odbywałyby się w sezonie turystycznym wg ustalonego rozkładu- funkcjonując niczym tramwaj wodny w tej relacji. Ceny przewozu byłyby niskie.

Do Lasu Odrzańskiego docierałyby autobusy MZK (pętla przy dawnym kąpielisku- jest częściowo nieutwardzona, sama droga została wyremontowana). Odcinek do dawnej przystani na rzece Odrze jest nieutwardzony, ale nie wiem czy jest potrzeba wprowadzenia tutaj komunikacji podmiejskiej- istniejąca pętla i parking w Oderwaldzie może wystarczyć dla zawrócenia autobusów.











Na zapytanie mogę odnaleźć w archiwum zdjęcia przystani Las Odrzański/ Oderwald z okresu przed jej zniszczeniem. Jakiś czas temu jej pomost był zatopiony.





Kilka informacji o samym środku transportu:

Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.

Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.


Lista miast opierających komunikację o tramwaje wodne i inen rozwiązania:

Cities and other places operating water buses and/or taxis include:



Pozdrawiam,


--


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.



--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk

Komentarze