Galary / tramwaje wodne w relacji Cigacice- Oderwald (Las Odrzański)- odpowiedzi władz miasta
Data: poniedziałek, 16 lutego 2015
Temat: Galary / tramwaje wodne w relacji Cigacice- Oderwald(Las Odrzański)
Do: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
Modernizacja zatopionej przystani i budowa nowych przystanków pod przyszłą infrastrukturę turystyczną - wycieczki tramwajowe - rozpoczęcie regularnej żeglugi rzecznej jest wpisana w koncepcję rozwoju Nowego Miasta Zielona Góra.
Będzie to bowiem atrakcja turystyczna dla wszystkich mieszkańców i gości.
Proszę jednak pamiętać o starym moście w Cigacicach, który wymaga remontu i dużych nakładów finansowych.
Z odpowiedzią na Pana konkretne pytania odnośnie rozpoczęcia regularnej żeglugi rzecznej musimy jednak zaczekać do wyborów nowych władz miasta i określenia kierunków dalszego rozwoju.
Dzisiaj mogę jedynie zapewnić, że z takiej atrakcji turystycznej nie możemy zrezygnować. Mieszkańcy Zielonej Góry cieszą się, że mieszkają teraz nad Odrą i ten fakt należy wykorzystać w pełni.
Pozdrawiam,
Monika Wiśniewska
Biuro Prezydenta Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
tel: +48 68 45-64-106
Sent: Friday, February 13, 2015 12:44 PM
To: Monika Wiśniewska
Subject: Fwd: Galary / tramwaje wodne w relacji Cigacice- Oderwald(Las Odrzański)
Adam
Od: Adam Fularz
Data: 13 lutego 2015 12:08
Temat: Re: Galary / tramwaje wodne w relacji Cigacice- Oderwald(Las Odrzański)
Do: j.kubicki oraz UrzadMiasta na um.zielona-gora.pl
Rzeka położona tak blisko granic miasta, jest bardzo malownicza. Ale też niedostępna i zapomniana. Nie wykorzystuje się jej ani rekreacyjnie, ani sportowo. Nie ma nawet wyznaczonych i urównanych alejek spacerowycgh nad tą rzeką, nie ma wyznaczonych i opisanych tras krajoznawczych, a autobusy miejskie nie dojeżdżają do Oderwaldu, ongiś lasu miejskiego. Gdyby naszą rzekę dobrze rozreklamować, owe 2-3 km do rzeki pokonywałoby wielu mieszkańców poszukujących wypoczynku, a nadodrzańskie alejki zapełniłyby się spacerowiczami.
Fot. Przedwojenna mapa Lasu Miejskiego - Oderwald
A sporty wodne? Przecież, wzorem Nowej Soli, możnaby zrobić w porcie w Cigacicach jakiś ośrodek sportów wodnych, uczyć dzieci wioślarstwa, kajakarstwa- niechby wiosłowały choćby po kanale portowym. We Frankfurcie nad Odrą czy Nowej Soli tradycje wioślarskie są żywe, nawet ja tam wiosłowałem, u nas- zupełnie obce, egzotyczne, nieobecne, dalekie, choć do rzeki jedzie się kwadrans.
Podobnie ma się z rekreacyjnym wykorzystaniem Odry- mogłyby tutaj, tak jak w Opolu, kursować statki turystyczne, podwozić np. turystów z Cigacic na brzeg Oderwaldu (choć brak tam przystani, jest jedynie pomost).
Przystań Oderwald / Las Odrzański przed jej zniszczeniem/ zatopieniem- niestety, nie dla dużych łodzi pasażerskich, ale może wystarczyć dla galar czy małych statków wycieczkowych.
W dniu 13 lutego 2015 11:47 użytkownik Adam Fularz <adam.fularz na wieczorna.pl> napisał:
dotyczy:Tramwaje wodne. Apel do polityków miasta Zielonej Góry.Szanowni Państwo,
Opisujemy temat tramwai wodnych- w relacji Cigacice- Las Odrzański (Oderwald). Znajduje, lub znajdowała się tam zniszczona przystań na rzece Odrze, wraz z wiatą przystankową. Przystań umożliwiałaby- po jej naprawie- cumowanie tzw. galar na przystani Oderwald.Zaproponowałem też budowę dodatkowych przystani w Cigacicach koło mostu oraz w Górzykowie.Interesuje mnie stanowisko władz miasta odnośnie naprawy- już w tym sezonie- przystani w Lesie Odrzańskim- Oderwald, i wprowadzenie połączeń Las Odrzański/ Oderwald- Cigacice- Górzykowo, wraz z budową nowych przystani. Połączenia odbywałyby się w sezonie turystycznym wg ustalonego rozkładu- funkcjonując niczym tramwaj wodny w tej relacji. Ceny przewozu byłyby niskie.
Do Lasu Odrzańskiego docierałyby autobusy MZK (pętla przy dawnym kąpielisku- jest częściowo nieutwardzona, sama droga została wyremontowana). Odcinek do dawnej przystani na rzece Odrze jest nieutwardzony, ale nie wiem czy jest potrzeba wprowadzenia tutaj komunikacji podmiejskiej- istniejąca pętla i parking w Oderwaldzie może wystarczyć dla zawrócenia autobusów.Na zapytanie mogę odnaleźć w archiwum zdjęcia przystani Las Odrzański/ Oderwald z okresu przed jej zniszczeniem. Jakiś czas temu jej pomost był zatopiony.
Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
Lista miast opierających komunikację o tramwaje wodne i inen rozwiązania:
Cities and other places operating water buses and/or taxis include:
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Bangkok
- Bordeaux
- Boats BatCub[3]
- Boston[4]
- Bratislava
- Bremen
- Brisbane
- Bristol
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Davao City
- Davao water taxi service
- Dubai
- Erie, Pennsylvania
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- Long Beach, California
- Malta
- Manila
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- New York City
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Oslo
- Panama
- Paris
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Aquabus[16]
- Seattle
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Toronto
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- Venice
- Victoria, British Columbia
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Yokohama
Pozdrawiam,
--
--
Adam FularzWydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Komentarze
Prześlij komentarz